No office hours on weekends!

Ja, man upphör då verkligen inte att förvånas över tjeckiernas otroliga servicetänkande.

I helgen gick en vattenledning sönder ett par våningar under mig. Hade tydligen blivit en sån rejäl översvämmning att de som bodde på den våningen och våningen under blev tvugna att flytta därifrån. Detta påverkade även mig. Jag blev helt utan vatten på rummet. Alltså helt utan! Det betyder ingen dusch och framför allt ingen toa. Tjejerna som bor i rummet bredvid mig råkade ut för samma sak. Vi gick då ned till receptionen i tron om att det skulle ordnas! Tji fick vi! Vårat svar när vi säger att vi är utan toalett var: "No office hours on weekends, come back on monday"! Haha!

Av gammal erfarenhet insåg vi att det inte är någon mening att ha nån invändning eftersom deras ordförråd är ytterst begränsat. Man ska till exempel inte ta för givet att de förstår om du klart och tydligt säger "I want to have the key to the laundry room!" det enda som oftast fungerar är att säga "washing machine" och sedan vifta med id-kortet vi fått här på hostellet och hoppas på att du får nycklar till ett tvättrum.

Aja, detta innebar i alla fall att vi fick lov att klara oss utan toalett i 2 DYGN!


Om det är nått jag har lärt mig under min vistelse här så är det att uppskatta vardagslyxen man har hemma!
Men i bland undrar jag hur mycket man faktiskt kan stå ut med! När hissen gick sönder tänkte jag: jag har i alla fall 2 kokplattor en säng och en toa och jag får ju gratis motion, när kokplattorna gick sönder tänkte jag: jag har ialla fall en säng och en toa och vi kan ju använda spisen på nedervåningen: när toan gick sönder tänkte jag: jag har i alla fall en säng och än så länge har inte taket ramlat in!

Kommer kännas som om man är i himmelriket när man kommer hem igen!

Kommentarer
Postat av: Omtänksam syster

just ja, har inte mamma och pappa sagt det till dig? Ditt rum är ju inte kvar här, vi tog bort det eftersom det var så dyrt med all extra el. Men jag har lagt in ett liggunderlag i tvättstugan som du kan sova på under Jul. Hoppas det går bra!

/Laura

2009-11-26 @ 15:53:10
Postat av: Caroline

Hahahahaha, det var då verkligen dagens!

Jammenvisst tvättstugan blir kanonbra! Nära till köket! Vilken tur jag har dig ialla fall Laura! Annars hade jag väl fått sova på altanen till jul:D Tack!

2009-11-26 @ 17:57:05
Postat av: Aman

Vi kan ju ev. ta ut kattlådan

2009-11-26 @ 21:25:06
Postat av: mamma

Jag kunde inte annat än skratta åt eländet. Som på film. Kul skrivet!!

2009-11-27 @ 09:47:25
Postat av: mamma

Jag kunde inte annat än skratta åt eländet. Som på film. Kul skrivet!!

2009-11-27 @ 09:47:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0